25 Kasım 2013 Pazartesi

Stratejik Yönetim: Fibabanka A.Ş. Stratejik Planı ve SWOT Analizi


     BEYKENT ÜNİVERSİTESİ  
    SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
   İŞLETME YÖNETİMİ ANABİLİM DALI
    İŞLETME YÖNETİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI
                      

    STRATEJİK YÖNETİM
   YRD. DOÇ. DR. HASAN DİNÇER


                                            
                                 DÖNEM ÇALIŞMASI
                 FİBABANKA A.Ş.’NİN STRATEJİK PLANI



                                      Hazırlayan
                                    Selçuk AYDIN


                                       Mayıs 2012
                                           

FİBABANKA A.Ş. STRATEJİK YÖNETİM PLANI
BİRİNCİ BÖLÜM
l. Banka’nın kuruluş tarihi, başlangıç statü, anılan statüde  meydana gelen değişiklikleri ihtiva eden tarihçesi
ll. Banka’nın sermaye yapısı, ortakları ve yıl içerisindeki değişiklikler hakkında bilgi
lll. Banka’nın  yönetim kadrosu hakkında bilgi
lV. Banka’da pay sahibi olan kişi ve kuruluşlara ilişkin açıklamalar
V. Banka’nın hizmet türü, faaliyet alanlarını içeren özet bilgi, Vizyonu ve Misyonu
İKİNCİ BÖLÜM
MEVCUT DURUM ANALİZİNDE MALİ VERİLERİN İNCELENMESİ
l. 5 yıllık Dönem Net Kar/Zarar Tablosunun analizi
ll. Şirkete ait 5 yıllık genel bakış tablosu analizi
lll. Şirketin 5 yıllık nakit akışı , kredi ve mevduat değerleri analizi
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DIŞ ÇEVRE ANALİZİ
l. Bankaların Piyasa Değerine göre sıralaması
ll. Bankaların İhtiyaç Kredilerindeki güncel Faiz oranı ve maliyet tablosu
ll. Güncel konut kredileri faiz oranları ve maliyet tablosu
lll. Taşıt kredisindeki faiz oranları ve maliyet tablosu
lV. Taşıt kredisindeki faiz oranları ve maliyet tablosu
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İÇ FAKTÖR ANALİZİ ÖZETİ
BEŞİNCİ BÖLÜM
STRATEJİK FAKTÖRLERİN ANALİZİ


BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL BİLGİLER

l. Banka’nın kuruluş tarihi, başlangıç statü, anılan statüde  meydana gelen değişiklikleri ihtiva eden tarihçesi:
TMSF bünyesinde bulunan Sitebank A.Ş. hisselerinin tamamının satışına ilişkin olarak 21 Aralık 2001 tarihinde Novabank S.A. ile Hisse Devir Anlaşması imzalanmış ve söz konusu satış işlemi BDDK’ nın 16 Ocak 2002 tarih ve 596 sayılı kararı ile onaylanmıştır.
4 Mart 2003 tarihinde yapılan Genel Kurul Toplantısı’nda bankanın Sitebank A.Ş. olan unvanı BankEuropa Bankası A.Ş. olarak değiştirilmiştir.
26 Kasım 2006 tarihinde yapılan Olağanüstü Genel Kurul Toplantısı’nda bankanın BankEuropa Bankası A.Ş. olan unvanı Millennium Bank A.Ş. olarak değiştirilmiştir.
Fiba Grubu iştiraki olan Credit Europe Bank N.V. ile Banco Comercial Portugues S.A. arasında, 10 Şubat 2010 tarihinde imzalanan anlaşma çerçevesinde bankanın %95 oranında hissesinin devri için gerekli yasal izinler tamamlanarak, 27 Aralık 2010 tarihi itibari ile bankanın Credit Europe Bank N.V’ye satışı tamamlanmıştır. Credit Europe Bank N.V, bir Fiba Holding iştiraki olan Credit Europe Gruop N.V.’nin %100 oranında sahip olduğu, merkezi Hollanda’da bulunan bir bankacılık grubudur.
25 Nisan 2011 tarihinde yapılan Olağanüstü Genel Kurul Toplantısı’nda bankanın Millennium Bank A.Ş. olan unvanı Fibabanka A.Ş. olarak değiştirilmiştir.


ll. Banka’nın sermaye yapısı, ortakları ve yıl içerisindeki değişiklikler hakkında bilgi:
31 Aralık 2011 tarihi itibari ile  320.000 TL olan banka sermayesi, 2011 yılının son çeyreğinde yapılan ancak BDDK izin prosedürü henüz tamamlanmadığından  “Muhtelif Borçlar” hesabında muhasebeleştirilen  101.650 TL tutarındaki sermaye artışının, BDDK onayını müteakip 26 Ocak 2012’de yapılan Olağanüstü Genel Kurul sonrası tescil edilmesi ile, 31Mart 2012 itibari ile 426.650 TL’ye yükseltilmiştir. Sermaye artışı sonrası, Credit Europa Bank N.V.’nin payı %96,9’dan %97,6’ya yükselmiş, Banco Comercial Portugues S.A.’nın payı ise %3,1’den %2,4’e düşmüştür.
31 Mart 2012 tarihi itibarıyla, bankanın sermayesi , tamamı ödenmiş olmak üzere, 426.650 TL’dir. Bankanın çıkarılmış hisse senedi adedi her biri 1 (bir) Kuruş nominal değerde olmak üzere 42.665.010.000 adettir.


lV. Banka’da pay sahibi olan kişi ve kuruluşlara ilişkin açıklamalar
Banka’nın 42.665.010.000 adet hissesinin %97,6  oranında sahibi Credit Europe Bank N.V. olup bir Fiba Holding iştiraki olan Credit Europa N.V.’nin %100 oranında sahip olduğu, merkezi Hollanda’da bulunan bir bankacılık gurubudur.

V.Banka’nın hizmet türü ve faaliyet alanlarını içeren özet bilgi
Türkiye’de mevduat kabulüne yetkili yabancı banka olarak kurulan Banka’nın Genel Müdürlüğü İstanbul’da bulunmaktadır ve 31 Mart tarihi itibarıyla Banka, yurtiçinde 22 şubesi ve toplam 477 çalışanı ile hizmet vermektedir.
Vizyon : Firmanın bankacılık sektöründeki görüntüsü, yeni yönetimi ile yeni bir heyecan kazanmış olan sermaye-karlılık oranında verimliliği en üst seviyede tutma hedefinde olan dinamik yapılı bir firmadır.
Misyon: Piyasadaki gecikmeli kredi borcu olan müşterilere sağladığı ödeme yeteneğidir. Fakat bu tek yönlü olan stratejisini 2012 yılı ile diğer ürünlere yayarak karlılık ve bilinirlik seviyesini yükseltmektir.




İKİNCİ BÖLÜM
MEVCUT DURUM ANALİZİNDE MALİ TABLOLARIN İNCELENMESİ
*Dönem Net Kar/Zarar Tablosu
FİBABANKA A.Ş. GEÇMİŞ 5 YILLIK DÖNEM NET KAR/ZARAR TABLOSU
YILLAR
DÖNEM NET KAR/ZARARI
ARTIŞ-AZALIŞ
FAALİYET GELİRLERİ
ARTIŞ-AZALIŞ
FAİZ GELİRLERİ
ARTIŞ-AZALIŞ
2011
5.187
100%
90.997
177%
70.440
113%
2010
-14.642
-18%
32.842
-1%
33.083
-2%
2009
-17.785
-599%
33.016
-41%
33.676
-31%
2008
3.564
-6%
55.850
17%
49.078
-35%
2007
3.784
-1%
47.808
5%
66.119
-48%

l. 5 yıllık Dönem Net Kar/Zarar, Faaliyet Gelirleri ve Faiz Gelirlerinin Analizi:

* Dönem Net Kar/Zarar Analizi: Şirketin geçmiş verilerini incelediğimizde, Eski unvanları adı altında faaliyet gösterdiği yılların rakamlarında ilk göze çarpan, şirketin Kar/Zarar rakamlarının çok değişken olması ve bir yılın diğer yıla göre standart bir yükseliş veya azalış oranını saptayamamaktayız. Buradaki nedenin, şirketin ortak paylarının değişikliklerini ve oturmuş bir yönetim anlayışına sahip olamamasından kaynakladığını söyleyebiliriz. Çünkü şirketin faaliyet politikalarının oturmuş olması için yönetim ve ortaklarının gerekli sürede bir istikrar sağlaması gerekir. Dönem Net Kar/Zarar tablosundaki yaptığım bu genel analizi, diğer rakamları incelerken şekilde çözüm üretebiliriz.

*5 yıllık Faaliyet Gelirleri  ve Faiz Gelirleri Analizi:  Faaliyet gelirlerinin rakamlarına baktığımızda, 2007’yi başlangıç baz alarak 2011 yılına kadar olan süreçte, faaliyetlerinin en son 2011 yılında pozitif bir atılım yaptığını görebiliriz. Bunun nedenini, şirketin 2010 yılının son çeyreğinde Fiba Gruba geçmesi ile profesyonel bir yönetim ve başarılı bir Başkan olarak Hüsnü Mustafa Özğeyin ‘nin getirilmesi ile bankayı taban rakamlarından alarak, şirketin son 5 yılın en yüksek Faaliyet ve Faiz Gelirlerini kazandırmıştır.
Faaliyet Gelirlerinin bir kalemi olan Faiz gelirleri şirketin pozitif stratejisindeki değişikliğini hissetmemize yaramıştır. Şirketin buradaki stratejisi, piyasada kredi kullanan müşterilerin ödemelerde gecikmeye düşerek,  banka ve finans kurumlarının bu alacakları tahsil etmede maliyet ve zaman kaybını azaltmak için tahsilat yapmadan borçluları ihale yolu ile başka bir kuruma daha az faiz ile veya zararına satarak elden en az kayıp ile kurtulma çabasıdır. Çünkü Fibabanka yürüttüğü strateji ile bu gecikmedeki müşterileri ihale yolu ile alarak ,  borçlarının tahsilatını sağlamak amacı ile ya kendi bankasından kredi kullandırıp ya da aralıklı taksitlendirme yaparak faiz geliri kazanma stratejisinin büyük payını buradan kazanmıştır. Böylelikle hem hazır bir portföy kazanmış oluyor hem de maliyeti daha düşük bir kaynağın üzerinden daha fazla kar etmiş oluyor. Buradaki tek dezavantaj gecikmeli müşteri portföyü olduğundan, tahsilat sürecinin uzayabilmesi veya borcun alınama riskinin mevcut olduğu bir durumdur. Buradaki çözüm, faiz kaynağını sadece gecikmeli müşterilerden sağlamayıp, ürün yelpazesini genişleterek riski dağıtma stratejisini seçmektir. Bu konu hakkında ayrıntılı çözümleri genel diğer analizlerde bulabilirsiniz.

*Genel Bakış Tablosu
ŞİRKETE AİT 5 YILLIK GENEL BAKIŞ TABLOSU
YIL
DÖN. VAR.
DUR. VAR.
KS. VD. BORC
UZ. VD. BORC
SERMAYE
BILANCO
VARLIK ORAN
VD.BORC.ORAN
2011
2.438.941
47.808
2.109.894
143.602
233.253
2.486.749
510,15
146,9
2010
865.490
36.749
793.469
1.442
107.328
902.239
235,51
550,26
2009
1.034.585
36.402
899.613
49.404
121.970
1.070.987
284,21
182,1
2008
1.158.197
48.371
978.760
80.527
147.281
1.206.568
239,44
121,5
2007
1.115.699
43.757
647.008
406.776
105.672
1.159.456
254,97
15,9
TOP.
6.612.912

5.428.744





ORT.
1.322.582

1.085.749






ll. Şirkete ait 5 yıllık genel bakış tablosu analizi:
*Şirketin duran ve dönen varlıklarının analizi: Şirketin 5 yıllık mali verilerine baktığımızda duran varlıklar ile dönen varlıklar arasındaki oranın çok yüksek olması bankacılık sektöründe doğal karşılanabilir. Çünkü şirketin duran varlıkları sabit kalsa da nakit döngüsü ve şirketin karlılığını etkileyecek olan dönen varlıklar içerindeki hesapların yükselmesi aradaki oranı daha da yükseltebilir. Bu banka/finans kuruluşlarında olağan karşılanabilecek bir durumdur. Fakat bu oranı şirketin politikasını anlamada yardımcı olacaktır. Çünkü yukarıdaki tabloda ilgili bölüme baktığımızda şirket yeni şube, yeni bina vb. duran varlıklara yatırım yapmamakta olduğunu çıkartabiliriz. Şirket elindeki şubelerle bankacılık işlemlerini  gerçekleştirmek amacında ve bu sektördeki rekabete katılmalarında zorluk çıkaracak bir durum. Bu konu ile ilgili stratejiyi ilerleye swot analizinde görebilirsiniz.

*Şirketin uzun vadeli ve kısa vadeli borçlarına yönelik analiz: Şirketin 5 yıllık genel bakış tablosunu incelediğimizde kısa vadeli borçlar ile uzun vadeli borçları arasındaki oranın kısa vadeli borçlara artı bir şekilde çok fazla olması, firma açısından riskli bir durumdur. Çünkü olası bir krizde bankanın borçlarını 1 yıl içerisinde geri ödeme zorunluluğu içinde kalması kaçınılmazdır. Bu konu hakkında eklenecek diğer bir bilgi ise kısa vadeli borçların büyük çoğunluğu mevduat hesabındadır. Bu konuyu Mevduat bölümünde ayrıntılı olarak inceleyeceğiz. Konu başlığına hitaben değerlendirme yapacak olursak şirket kısa vadeli borçlarının yükümlülüğünü azaltmak amaçlı, borçlarının  vadesini uzatmak amaçlı bir strateji belirlemesi gerekmektedir. Bu konu hakkındaki stratejiyi mevduat bölümünde görebilirsiniz.

*Şirketin 5 yıllık sermaye analizi: Şirketin 5 yıllık genel bakış tablosuna baktığımızda, Bankanın sermayesinin 2011 yılı haricinde sabit aralıkta olduğunu saptayabiliriz. 2011 yılındaki %117’lik bir yükseliş görmekteyiz. Bunun 2012 yılı ve 5 yıllık periyotta yükseleceğini tahmin ediyorum. Sermaye payının büyük çoğunluğunu sağlayan Credit Europa Bank N.V.’nin (%97,6) sermaye artırımına giderek yatırımlarını artırması adına anlaşmalar sağlanması gerekiyor. Bununla ilgili Stratejiyi 5 yıllık planda görebilirsiniz.

*Şirketin 5 yıllık Bilanço analizi: Şirketin 5 yıllık genel bakış tablosuna baktığımızda, Bankanın bilançosunun sermaye payında olduğu 2011 yılı haricinde sabit aralıkta olduğunu saptayabiliriz. 2011 yılındaki değişimin nedenin yeni yönetim anlayışından kaynaklanmaktadır.



*AYRINTILI TABLO
FİBABANKA A.Ş. AYRINTILI TABLO
YILLAR
AKTİF-PASİF
ARTIŞ-AZALIŞ
NAKIT
ARTIŞ-AZALIŞ
KREDİLER
ARTIŞ-AZALIŞ
MEVDUAT
ARTIŞ-AZALIŞ
ÖZKAYNAKLAR
ARTIŞ-AZALIŞ
2011
2.486.749
176%
243.385
340%
2.106.677
229%
2.050.505
173%
233.253
117%
2010
902.239
-16%
55.261
-66%
640.000
-12%
750.268
-16%
107.328
-12%
2009
1.070.987
-11%
164.584
4%
727.407
-18%
889.662
-10%
121.970
-13%
2008
1.208.449
4%
157.920
64%
883.816
20%
986.008
3%
139.755
39%
2007
1.159.456
14%
96.395
4%
736.203
16%
954.895
5%
105.672
8%

lll. Şirketin 5 yıllık nakit akışı , kredi ve mevduat değerleri analizi
*Şirketin 5 yıllık Nakit akışı analizi: Şirketin yıllara göre nakit rakamlarına baktığımızda 2010 haricindeki yıllarda pozitif yönde ilerlemektedir. 5 yıllık periyodun ilk yılı olan 2007’deki rakamın 2009’a kadar istikrarlı bir büyüme politikası gerçekleştirilirken 2010 yılındaki düşüşün nedenini ise, firmanın unvan değişikliğine gitmeden önceki yönetim değişikliklerinin etkisinin olduğunu tespit ederiz. Çünkü tablodaki diğer değerlerin de düşüşte olduğu ve 2010 döneminin son çeyreğindeki hisse payların ve yeni yönetim değişikliğinin olduğu bir geçiş yılı olarak değerlendirebiliriz.

*Şirketin 5 yıllık kredi ve mevduat rakamlarının analizi: 5 yıllık süre içerisinde, 2010 yılının 4 çeyreğine kadar  kredi ve mevduat ürünlerinin seviyesi 1 milyon TL’nin altında kalmaktadır. Bu rakamlar şirketin bankacılık sektöründe olan rekabete uzaktan bakmakla yetindiğinin göstergesi, fakat 2010 yılının sonundaki sermaye ve yönetim değişikliğinden sonra 2011 yılındaki büyüme oranlarının, şirketin sektördeki rekabete katılmak istemesi şeklinde yorum yapılabilir. Bu ürünlerin güncel rakamlarını, sektör analizinde diğer bankalarla kıyaslaması şeklinde inceleyebilirsiniz.

*Şirketin Özkaynaklar açısından analizi: Şirket özkaynaklarının günümüz bankacılık sektöründeki diğer firmalarla rekabete girebilmesi için minimum 1 milyon TL’lik bir özsermaye bulundurması gerekmektedir. Bu konu ile ilgili stratejiyi 5 yıllık planda görebilirsiniz.


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DIŞ ÇEVRE ANALİZİ

Şirketin bankacılık sektöründe faaliyet göstermesinin hem avantajları hem de dezavantajları mevcuttur. Avantajı, birçok ürün sunarak karlılığını artırabilmesidir. Dezavantajı ise, piyasada aynı işi yapan birçok köklü firmaların bulunmasıdır. Fakat günümüz ekonomisinde, eski yeni kavramının ötesine geçmek mümkündür. Ürün, fiyat ve müşteri döngüsünde farklılık yaratıldığı vakit, istenilen seviyeye gelmek zor değildir. Bu konu ile ilgili stratejileri swot başlığı altında belirteceğiz.


*Bankaların Piyasa Değerine göre sıralaması

BANKALAR
SERMAYE
PIYASADEGERI
1
GARANTIBANKASI
4.200.000.000,00
27.888.000.000,00
2
AKBANK
4.000.000.000,00
26.800.000.000,00
3
ISBANKASI
4.499.970.000,00
18.359.877.600,00
4
HALKBANK
1.250.000.000,00
15.500.000.000,00
5
YAPIKREDIBANKASI
4.347.051.284,00
14.649.562.827,08
6
DENIZBANK
716.000.000,00
10.848.915.000,00
7
FINANSBANK
2.440.000.000,00
9.467.200.000,00
8
VAKIFBANK
2.500.000.000,00
7.975.000.000,00
9
TEB
2.204.390.000,00
4.518.999.500,00
10
TSINAIKALKBANKASI
800.000.000,00
1.832.000.000,00
11
ASYAKATILIMBANKASI
900.000.000,00
1.647.000.000,00
12
TKALKINMABANKASI
160.000.000,00
1.052.800.000,00
13
ALBARAKA
539.000.000,00
1.040.270.000,00
14
SEKERBANK
1.000.000.000,00
940.000.000,00
15
ABANK
300.000.000,00
420.000.000,00
16
TEKSTILBANKASI
420.000.000,00
310.800.000,00
17
FIBABANKA
426.650.000,00
-



*Bankaların İhtiyaç Kredilerindeki güncel Faiz oranı ve maliyet tablosu

BANKA
VADE-AY
TUTAR TL
KREDIFAIZ%
AYLIKMALIYET%
YILLIKMALIYET%
FIBABANKA
12
5.000
0,99
2,13
25,55
FIBABANKA
18
5.000
1,15
2,04
24,44
FIBABANKA
24
5.000
1,19
2,03
24,41
FIBABANKA
36
5.000
1,25
1,92
23,09
AKBANK
12
5.000
1,69
3,30
39,56
AKBANK
24
5.000
1,69
2,72
32,59
AKBANK
36
5.000
1,69
2,51
30,16
AKBANK
48
5.000
1,69
2,41
28,94
GARANTI
12
5.000
0,58
1,89
22,72
GARANTI
60
5.000
1,30
1,81
21,66
YAPIKREDI
12
5.000
0,59
1,97
23,63
YAPIKREDI
36
5.000
0,84
1,68
20,16
VAKIFBANK
12
5.000
1,59
2,21
26,48
VAKIFBANK
60
5.000
1,69
2,17
26,03
HALKBANK
12
5.000
1,60
2,10
25,22
DENIZBANK
12
5.000
1,79


DENIZBANK
36
5.000
1,99

30,03
FINANSBANK
12
5.000
1,69
2,43
29,16
TEB
12
5.000
1,65
2,64
31,67
EUROBANKTEKFEN
12
5.000
1,59
2,69
32,28
HSBC
12
5.000
0,39
1,67
20,04
INGBANK
12
5.000
1,69
1,70
20,37
CITIBANK
12
5.000
1,29
1,84
22,12
SEKERBANK
12
5.000
1,29
2,08
24,96
BANKPOZITIF
12
5.000
1,89
1,91
22,88

Analizi: Fibabanka A.Ş. sektördeki rekabetini oran ve maliyet açısında uygun pozisyon almaktadır. Tek eksiği bu oranlarının bilinmemesi. Bu Konu ile ilgili stratejiyi swot analizi başlığı altında bulabilirsiniz.




*Güncel konut kredileri faiz oranları ve maliyet tablosu
BANKA
VADE-AY
TUTAR TL
KONUTFAIZ%
KONUTYILLIKMALIYET%
FIBABANKA
12
100.000
1,40
21,84
FIBABANKA
24
100.000
1,40
20,63
FIBABANKA
36
100.000
1,45
20,49
FIBABANKA
48
100.000
1,47
20,38
FIBABANKA
60
100.000
1,50
20,56
AKBANK
12
100.000
1,19
18,68
AKBANK
24
100.000
1,19
16,62
AKBANK
36
100.000
1,19
15,90
AKBANK
48
100.000
1,19
15,54
AKBANK
60
100.000
1,19
15,32
AKBANK
72
100.000
1,24
15,78
AKBANK
84
100.000
1,24
15,67
AKBANK
96
100.000
1,24
15,59
AKBANK
120
100.000
1,24
15,49
GARANTI
36
80.000
1,25
16,92
GARANTI
60
80.000
1,25
16,20
GARANTI
120
80.000
1,29
16,20
GARANTI
240
80.000
1,39
17,16
YAPIKREDI
120
100.000
1,28
16,68
VAKIFBANK
120
100.000
1,32
16,79
DENIZBANK
120
100.000
1,38
17,33
FINANSBANK
120
100.000
1,19
15,96
TEB
120
100.000
1,20
15,32
EUROBANKTEKFEN
120
100.000
1,39
17,49
HSBC
120
100.000
1,20
15,24
CITIBANK
120
100.000
1,10
19,80
SEKERBANK
120
100.000
1,69
24,96
BANKPOZITIF
120
100.000
1,28
16,08

Analizi: Firmanın mali tablolarını incelerken fark edilen kısa vadeli borçların ve çoğunluğu oluşturan kredilerin içinde konut kredi tipi azınlıkta olduğu kesindir. Çünkü piyasa fiyatlarına bakıldığında ihtiyaç kredisindeki olumlu tablo bu ürün için söylenemez.




*Taşıt kredisindeki faiz oranları ve maliyet tablosu

BANKA
VADE-AY
TUTAR TL
TASITKREDIFAIZ%
TASITAYLIKMALIYET%
TASITYILLIKMALIYET%
FIBABANKA
12
20.000
1,35
2,77
33,28
FIBABANKA
24
20.000
1,35
2,67
32,00
FIBABANKA
36
20.000
1,40
2,80
33,63
FIBABANKA
48
20.000
1,50
2,92
34,99
AKBANK
12
20.000
1,40
2,15
25,75
AKBANK
24
20.000
1,40
1,93
23,17
AKBANK
36
20.000
1,40
1,86
22,27
AKBANK
48
20.000
1,40
1,82
21,81
AKBANK
60
20.000
1,40
1,79
21,54
GARANTI
36
20.000
1,44
1,93
23,16
YAPIKREDI
24
20.000
1,19
1,66
19,92
YAPIKREDI
36
20.000
1,24
1,65
19,80
VAKIFBANK
60
20.000
1,45
1,86
22,27
DENIZBANK
36
20.000
1,39
1,88
22,65
FINANSBANK
36
20.000
1,53
1,97
23,64
TEB
36
20.000
1,35
2,05
24,68
EUROBANKTEKFEN
36
20.000
1,49
2,01
24,08
SEKERBANK
36
20.000
1,35
2,03
24,36


Analizi: Taşıt kredilerinde bir atılım hedeflenmediği oranlarda çok iyi anlaşılıyor.




*Mevduat oran tablosu

BANKA
VADE-AY
TLFAIZI%
BANKA
VADE-AY
TLFAIZI%
FIBABANKA
1
6,75
ZIRAAT
1
5,75
FIBABANKA
3
8,50
ZIRAAT
3
6,00
FIBABANKA
6
8,75
ZIRAAT
6
6,00
FIBABANKA
12
9,25
ZIRAAT
12
6,00
AKBANK
1
0,00
HALKBANK
1
6,50
AKBANK
3
6,25
HALKBANK
3
10,00
AKBANK
6
6,50
HALKBANK
6
10,25
AKBANK
12
6,50
HALKBANK
12
10,25
GARANTI
1
3,00
TEB
1
6,50
GARANTI
3
6,50
TEB
3
6,80
GARANTI
6
6,50
TEB
6
6,80
GARANTI
12
6,50
TEB
12
7,10
YAPIKREDI
1
6,20
EUROBANKTEKFEN
1
7,00
YAPIKREDI
3
6,05
EUROBANKTEKFEN
3
8,00
YAPIKREDI
6
5,95
EUROBANKTEKFEN
6
8,50
YAPIKREDI
12
5,95
EUROBANKTEKFEN
12
9,25
VAKIFBANK
1
3,50
HSBC
1
6,50
VAKIFBANK
3
6,00
HSBC
3
6,50
VAKIFBANK
6
6,00
HSBC
6
6,50
VAKIFBANK
12
6,00
HSBC
12
7,00
CITIBANK
1
0,00
SEKERBANK
1
7,50
CITIBANK
3
6,00
SEKERBANK
3
7,75
CITIBANK
6
6,00
SEKERBANK
6
7,75
CITIBANK
12
6,00
SEKERBANK
12
7,75

Analiz: Mevduat oranlarını piyasadaki güncel veriler ışığı altında incelediğimizde, rekabete girebilecek bir pozisyon almadıkları aşikar.  Buradaki strateji enazından piyasa ortalama oranına kadar çıkmaktır.






DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İÇ FAKTÖR ANALİZİ ÖZETİ


İÇSEL FAKTÖRLER ANALİZ ÖZETİ
YORUM

Güçlü Yönler

Tecrübeli ve başarılı Yönetim
Geçmişte bu konumda olan Finansbank’ı günümüzdeki haline getiren Hüsnü Mustafa Özğeyin’in başta olması

Ortaklık Yapısı
Uluslar arası ortaklık yapısının olması dışa açılımı tetikleyecek önemli bir özelliktir.

Başarıya aç bir şirket
Her yapılan olumlu hareket başarı sayılabilecek





Sermayesi
Ortakların her an şirket sermayesinden çekilmesi

Zayıf Yönleri
Bilinirlik
Reklam ve dağıtım kanallarına yeterli ilgiyi göstermemesi

Şube Sayısı
Müşterilere çekebilecekleri şubelerin az olması

Gelecek Belirsizliği
Yeni bir kuruluş olmasından dolayı şirketin rekabette tutunamama düşüncesi

Alt yapı yetersizliği
Yapılan işlemlerde sistemin yavaş işlemesi

















BEŞİNCİ BÖLÜM
STRATEJİK FAKTÖRLERİN ANALİZİ

 






                                           İÇSEL
                                           FAKTÖRLER
                                           (İFLAS)
DIŞSAL
FAKTÖRLER
(DFAS)

Güçlü Yönler (G)
1- Tecrübeli ve başarılı Yönetim ,
2- Ortaklık Yapısı
3- Başarıya aç bir şirket


Zayıf Yönleri (Z)
1 Sermayesi
2-Bilinirlik
3- Şube Sayısı
4-Gelecek Belirsizliği
5- Alt yapı yetersizliği









Fırsatlar (F)
1-Bankacılık ürün çeşitleri
2-Ülkedeki Ekonomik istikrar
3-Teknolojinin Gelişmesi
4-Genç nüfusa sahip bir ülkede faaliyet göstermesi
5-Sektörün Karlılığı

(FG) Stratejileri
*Bankacılık sektörüne yeni giren bir firma olarak farklılık ilkesini benimseyerek, teknolojiyi kullanarak gençlere hitap edecek bir ürün ve politikayla karlılığı en üst seviyeye çıkartır. Çünkü yaşlılar risk almada daha isteksiz olduklarından, gençlere yönelim 1. öncelik olmalıdır.       

(FZ) Stratejileri
* Ortakları ile anlaşma sağlayarak sermayesini artırmalı, bilinirlik sorunu ise reklam harcamalarında ziyade şube sayısını artırarak potansiyel ve özkaynaklı bir reklam türü seçmelidir. Bu şekilde kara geçmek için stratejisi daha kolay oluşmaktadır. Alt yapıda ise teknolojiyi iyi kullanarak az maliyetle kaliteli bir yapı oluşturabilir.









Tehditler (T)
1-Rakip Bankalar
2-Küresel ekonomik kriz
3-Ülke komşularının siyaseti
4-Maliyetlerin artması


(TG)Stratejileri
*Tecrübeli yöneticilerin öngörülerini dikkate alarak çağdaş istatistik sistemlere entegre ettiğimizde, hem maliyetleri düşürmüş oluruz hem de rakip bankaların dezavantajlarını görmüş oluruz, ürünlerdeki boşlukları fırsat olarak değerlendirmek gereklidir. Küresel ekonomi ve ülkelerin komşularının siyasetindeki politikamız yeni sistemler yeni fırsatlar mantığıyla gözlemleyerek o ülkelerin piyasalarına ilk girecek yabancı bankalar arasında olmak gerekir.  

(TZ) Stratejileri
*Ortakların sermaye görüşmeleri olumsuz bile sonuçlansa eldeki sermayeyi verimli kullanarak çoğu tehditten kurtulmak mümkündür. Az şubeleri bölge merkezleri olarak görerek bağımsız başarı hedefleri göstererek bölgedeki ürün pazarlamasını gerçekleştirmek gerekir. İnsanlara sorunluluk vermek gelecek kaygısından kurtulmalarına ve başka yönlere odaklanarak motive olmaları sağlarız.  




















*İşletmenin gelecek 5 yıldaki stratejisi:
Mali tablolardaki büyüme oranlarını %10 standart hedefi ile 5 yıl sonunda % 50 büyüme gerçekleştirmek.
Mevcut olan 22 şubeyi: ilk yıl 1 ikinci yıl 2 üçüncü yıl tutunma politikası dördüncü yıl 1 ve beşinci yıl ise 4 şube beş yıl sonunda 11 şube ekleyerek toplamda 30 şube hedefi konulmuştur.
Ürün bazındaki sektördeki boşlukları değerlendirerek, şube sayısının az olmasından dolayı internet bankacılığı ve call center bölümlerine yatırım yaparak 477 çalışan 5 yılının sonunda 1000 çalışana çıkarma hedefi konulmuştur.
Ürün yapısındaki düzenlemeler:
*Mevduat alt limiti olan 10.000TL olması büyük bir dezavantaj, bu alt limiti 500TL’ye kadar çekerek, hem müşteri portföyünü genişletmiş oluruz hem de küçük tasarruf sahiplerinin paralarıyla oluşacak havuzdan yatırıma daha çok nakit bulmuş oluruz. Mevduat tablosunda görüldüğü gibi oranlarımızı piyasa ortalamasına çekmemiz gerekecek.
*Konut kredisindeki maksimum vade süresi olan 60 ayı 120 aya çekerek ve de piyasa ortalama faiz oranlarına inerek bu bölümde rekabete katılmamız gerekecek.
*İnternet bankacılığını geliştirerek şube sayısı dezavantajını azaltmamızı sağlayarak ve  burada oluşturacağımız özel mevduat kampanyaları ile internetteki kaynaklarımızı artırmış olacağız.

1 yorum: